10 листопада 2013 р.

Конспект уроку з української мови

ТЕМААпостроф після префіксів. Аудіювання.

МЕТА:
навчальна:           
закріпити вміння учнів визначати морфеми у словах (будову слова), закріпити вміння правильно вживати апостроф після префіксів; засвоїти правило переносу слів, у яких є апостроф після префіксів , утворювати нові слова з префіксами;

розвивальна:             
розвивати зв’язне мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, любов до рідної мови;
виховна:
виховувати любов до природи, бережне ставлення до неї; спонукати дітей до дружби і товаришування.

ОБЛАДНАННЯ:
таблиці, індивідуальні завдання, зошити, підручники, малюнки, ТЗН.

ТИП УРОКУ:
комбінований.

 ХІД УРОКУ:

 І Актуалізація опорних ЗУН
1. Організація уроку.
    - Шкільний дзвіночок вже лунає,
      До роботи школярів скликає.
    - Щоб працювати старанно та ефективно, посміхніться своєму сусідові, а я бажаю вам успіху та гарних оцінок.

2. Повторення правил.
   - Над якою темою працюємо?
   - Що вивчали на минулому уроці?
   - Пригадайте правило вживання апострофа після префіксів. Наведіть приклад.
 
3. Перевірка домашнього завдання.
    Вправа 273.

4. Робота у зошиті.
1) Каліграфічна хвилинка.
Загадка
Взимку спить цей звір в бар лозі
І прокинутись невзмозі.
Смокче лапу уві сні.
Хто це? Покажіть мені. (Ведмідь)
Вв Вв Вв       
Ведмідь 
Ведмідь спить взимку в барлозі.
   
2) Хвилинка – цікавинка  
(Розповідає учень)
Яка справжня назва ведмедя?
Далеко не всім відомо, що «ведмідь» - несправжня назва звіра. Прадавня його назва – арктос. Так називали звіра стародавні греки. Відтоді і походить назва «Арктика» - «Ведмежий край». У нас ця назва не прижилася. Переважала пристрасть клишоногого до меду. Його прозвали «медоїдом» чи – «відаючим, знаючим, де мед». Поступово ці слова перетворилися у слово «ведмідь».

3) Словниковий диктант
З’їсти, з’явитися, в’ється, виїхати, промайнути, об’ява, в’їзд, забігти, під’їзд.
(Вибірково вчитель перевіряє диктанти учнів).
-        Які правила «заховалися» у диктанті?
-        Розберіть за будовою слова «з’їсти, під’їзд».

ІІ  Повідомлення теми, мети уроку

Тема: Апостроф після префіксів.
-         Що ми вже вивчили? Чого маємо навчитися?
Мета: закріпити вміння правильно вживати апостроф після     префіксів; засвоїти правило переносу слів, у яких є апостроф після префіксів , утворювати нові слова з префіксами.

ІІІ Вивчення і осмислення нового матеріалу
1. Робота з підручником.
     С. 110, вправа  274
Завдання: випишіть слова з апострофом після префіксів.
      С. 111, вправа 275
Завдання: спиши слова в стовпчик, визнач в них префікси. Через риску запиши слова, поділяючи їх для переносу.
-         Пригадайте правило, як можна поділити слово для переносу.
-         Які слова не можна поділити для переносу? Чому?
роз’-їзд,                    в’їзд,
під’-їзд,                    з’їзд.
під’-їз-ди-ти,         
об’-єд-на-ти,                   
роз’-єд-на-ти,
з’я-су-ва-ли,
роз’-їха-лись,
роз’ї-ха-лись,
об’-їзд;
2. Робота з правилом.
      С. 111
3. Фізкультурна хвилинка:    
Лапки в боки, вгору вушка.
Скачуть білочки-подружки.
Раз, два, три, чотири, п’ять,
По гілках вони летять.
Кожен ранок на галяві
Спритно роблять вільні вправи.
Раз, два, три, чотири, п’ять,
Люблять білочки стрибать.

4. Гра « Аукціон». Робота в парах.
Завдання: напишіть якнайбільше слів з апострофом за 2 хвилини.
Хто напише найбільше слів і правильно, той виграє; отримає «12».

IV  Перевірна робота. Аудіювання.
Текст для прослуховування.
Дуб на дорозі
      З півночі на південь, між двома великими містами, люди почали будувати дорогу. Задумали її широку й рівну, пряму й красиву — щоб нею їздили автомашини й автобуси,
Люди вже нагортали високий земляний насип, обкладали його камін­ням, заливали асфальтом. Дорога пролягала через степи й луги, уздовж річок.
Одного разу прийшли будівельники в поле. Тут росли невеликі чагарі. Інженер показував, де прокладати майбутню дорогу, а робітники забива­ли в землю кілочки.
Коли це робітники зупинилися, поклали кілочки на землю. Там, де ма­ла пролягати дорога, стояв високий дуб. Товстий, міцний, могутній — мов степовий вартовий.
До робітників підійшов інженер. Він не сказав ні слова. Робітники теж мовчали. Інженер довго дивився на план дороги, потім перевів по­гляд на дуба й зітхнув. Робітники теж зітхнули.
- План змінювати не можна, - сказав інженер.
- Дуба теж рубати не можна, - сказали робітники.
Інженер витяг кілочок, відійшов метрів за сто від дуба й закопав його в землю.
- Тепер нас ніхто не осудить, - сказав він.
Минуло кілька років. З півночі на південь пролягла широка асфаль­това дорога. Рівна, як стріла. Та в одному місці вона вигнулась підковою. Їдучи автобусом, люди радісно всміхаються. Часто можна почути:
- Благородне серце в тих людей, які будували цю дорогу.
                                (За В. О. Сухомлинським). (203 слова)

Тестові завдання.
1.    Яку дорогу задумали будувати люди?
а)   криву й похилу;
б) широку й рівну;
в) вузьку і довгу.
2.    Куди пролягала дорога?
а) через степи й луги;
б) через болота й зарослі;
в) через насипи й каміння.
3.    Яке дерево росло там, де мала пролягати дорога?
а) білокора береза;
б) ляклива тополя;
в) високий дуб.
4.    Що вирішили робітники?
а) викорчувати дуб;
б) зрізати дуб;
в) рубати не можна.
5.    За скільки метрів відійшов інженер?
а) 50 м; б) 100 м;   в) 1 м.
6.    Яке серце у людей, що будували дорогу?
а) благородне;
б) дике;
в) зле.

V Підсумок уроку
         - Над якою темою працювали на уроці?
         - Чого навчилися? Чи досягли мети?
         -  Яке правило вивчили?
         - Яке завдання на уроці найбільш сподобалося?
- Чи сподобалось вам оповідання В. О. Сухомлинського?
- Якими словами передано основну думку?
- Чи правильне рішення прийняв інженер? Як вчинили б ви?
Домашнє завдання:
 стор. 111, вправа 277(усно).
Намалювати малюнок до тексту «Дуб на дорозі».

Немає коментарів:

Дописати коментар